søndag 29. desember 2013

Vazelina Bilopphøggers - Gi meg fri i kveld vs. Lee Dorsey - Ya Ya

"Gi meg fri kveld" var Norges første møte med det som for mange er blitt et livslangt kjærlighetsforhold. Totningene i Vazelina Bilopphøggers ble allemannseie fra dag en med singlen "Gi meg fri i kveld"/"Bilopphøgger Boogie" som gikk rett til topps på Norsktoppen og nådde 3. plass på VG-lista høsten 1980. Bandets spesialitet er å skrive om - med en mildt sagt humoristisk vri - amerikanske og til dels britiske rock'n'roll-låter fra (primært) siste halvdel av 50-tallet og første halvdel av 60-tallet. "Gi meg fri i kveld" er en frisk tolkning av Lee Dorseys 1961-låt "Ya Ya", og i mine ører er den faktisk også langt bedre. Her er begge to, så kan du jo se selv hvilken du foretrekker.

"Gi meg fri i kveld"














"Ya Ya"

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar