torsdag 22. januar 2015

Daniel Kvammen - Du fortenar ein som meg (med video)

Da er videoen til Daniel Kvammens fantastiske "Du fortenar ein som meg" klar. Første smakebit fra det forestående debutalbumet til Kvammen som kommer 13. mars er noe av det flotteste jeg har hørt av norskspråklig popmusikk på en stund, og den Synne Øverland Knudsen-regisserte videoen gjør så visst ikke skam på låta. Linken nedenfor sender deg direkte til videoen og litt info fra NRK P3. Jeg nøyer meg for øvrig med å gjenta det jeg har skrevet om låta tidligere:

"En av debutplatene jeg gleder meg aller mest til for tiden er Daniel Kvammens Fremad i alle retninga. Høsten 2013 ga den unge Geilo-mannen ut vinylsinglen "Ingen vega utanom"/Alt for mykje tå altfor lite", raskt etterfulgt av den digitale julesinglen "23. september". Under en forrykende konsertopptreden på Øyafestivalen i sommer viste Kvammen at han og bandet er noe adskillig mer enn Bjella 2.0 med et utsøkt sett med noe som kan beskrives som dritfet countryrock på hallingdøl. Og nei, det låt ikke som Hellbillies heller. "Du fortenar ein som meg" er noe helt annet enn det igjen også, en låt han spilte på Øya, men som nå har fått et nytt, supercatchy poparrangement. Om den breiale tittelen sier Kvammen følgende: - Vi lever i et samfunn hvor alle skal fremstå som tilsynelatende vellykkede, og "du fortenar ein som meg" virker for meg som en virkelig 2014-aktig ting å si. Men dette er først og fremst en låt om to relativt dysfunksjonelle parter i en relasjon."

Se og hør


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar