tirsdag 6. januar 2015

Daniel Kvammen - Du fortenar ein som meg

En av debutplatene jeg gleder meg aller mest til for tiden er Daniel Kvammens Fremad i alle retninga. Høsten 2013 ga den unge Geilo-mannen ut vinylsinglen "Ingen vega utanom"/Alt for mykje tå altfor lite", raskt etterfulgt av den digitale julesinglen "23. september". Under en forrykende konsertopptreden på Øyafestivalen i sommer viste Kvammen at han og bandet er noe adskillig mer enn Bjella 2.0 med et utsøkt sett med noe som kan beskrives som dritfet countryrock på hallingdøl. Og nei, det låt ikke som Hellbillies heller. "Du fortenar ein som meg" er noe helt annet enn det igjen også, en låt han spilte på Øya, men som nå har fått et nytt, supercatchy poparrangement. Om den breiale tittelen sier Kvammen følgende: - Vi lever i et samfunn hvor alle skal fremstå som tilsynelatende vellykkede, og "du fortenar ein som meg" virker for meg som en virkelig 2014-aktig ting å si. Men dette er først og fremst en låt om to relativt dysfunksjonelle parter i en relasjon.

Det er en drivende god kjærlighetssang, umiddelbart fengende, og den ble A-listet på NRK P3 i dag. Vi har fått lov å dele den "hemmelige" Soundcloud-linken til låta en uke før release som er mandag om en liten uke. Albumet Fremad i alle retninga kommer, hvis alt går etter planen, 13. mars. Nedtellingen begynner nå!

Hør låta her

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar