torsdag 21. februar 2013

Marion Ravn - Nerven i min sang

Jeg hadde helt glemt hvor god denne sangen er. Ole Paus panikkskrev "Nerven i min sang" på Danskebåten på vei til København der han tok med seg Jonas Fjeld Band for å spille inn albumet Svarte ringer i 1982. Storyen er enkel: Den bedagelig anlagte Paus hadde ingenting klart da de seilte ut fra Oslo, men i løpet av overfarten og påfølgende få studiodager skrev han det som trengtes. "Nerven i min sang" ble kronen på verket, med melodi av Jonas Fjeld (eller Terje Jensen, som han strengt tatt heter) og en tekst som bare er SÅ fin! Det er godt mulig dette er den fineste sangen om kjærlighet som noen gang er skrevet på norsk, noe jeg tror Marion Ravn også ante da hun skulle velge Paus-låt til "Hver gang vi møtes". Paus-versjonen er nok mindre kjent enn Fjeld-versjonen som havnet på suksessalbumet Svært nok for meg i 1989, men Marion Ravns versjon er neimen ikke snau den heller. Men i bunn og grunn handler det om hvor bra sanger det er mulig å skrive. "Nerven i min sang" er en av de helt perfekte komposisjonene. Ville du forandret et ord eller en tone her? Neppe. Ikke jeg heller!

Se og hør


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar