lørdag 1. september 2012

Lumbago - I gata der du bor

(Sorry, switching to Norwegian again.)

Oslobandet Lumbago, frontet av Morten Jørgensen som siden sto i spissen Spekkhoggerne og blant annet skrev romanen Sennepslegionen, var det perfekte norske new wave-bandet, eller "nyveiv" som det ble hetende. De var ikke punk, men de var neigu ikke noen typiske norsktoppryttere heller. Lumbago ble møtt med massiv kritikk da plateselskapet Polygram tok ut en helsides annonse i Dagbladet for å fortelle nasjonen at debutsinglen "Gi meg noe ekte" var ute. Slikt var ikke spesielt comme il faut i enkelte miljøer. Samma det, jeg var 13 og elsket singlen, og da debutalbumet Alt og litt ekstra kom litt senere ble jeg henrykt over alle de fine låtene. "I gata der du bor" var skakk dub-reggae med skurrete new wave-gitar og en fantastisk melodi. Fremdeles synes jeg det er en fantastisk sang, en beskrivelse av hverdagslivet i "gata der du bor" som resonnerer så det suser. Entusiasmen min skyldes sikkert at en 13-åring er svært mottagelig for inntrykk, men jeg kommer altså til å spille den med samme glede uansett hvor gammel jeg måtte bli.

Lytt

PS. I går kom Alt og litt ekstra endelig ut digitalt. Den er blant annet tilgjengelig på WiMP der den også kan lastes ned for usle 79 kroner. Jeg kjøpte den sporenstreks, og det synes jeg selvsagt alle andre også bør gjøre.

Stream og/eller kjøp



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar