lørdag 30. juni 2012

Gratulerer med 50-årsdagen, Lars Lillo!

(English speaking readers will have to excuse me. Today the Norwegian singer/songwriter Lars Lillo-Stenberg is 50, and I'll continue in Norwegian.)

Gratulerer så mye med dagen til Lars Lillo-Stenberg. Som frontfigur og hovedlåtskriver i deLillos gjennom snart 30 år har han bidratt enormt til norsk populærmusikk, både som tekstforfatter, melodisnekker og artist. Med sin helt særegne stemme og sitt imponerende gitarspill har han siden platedebuten med singlen "Johnny Fredrik"/"Fugl i bur" i 1985 skilt seg kraftig fra mengden - og det gjør han da stadig.

deLillos er for tiden i studio for å fullføre sitt fjortende album som kommer til høsten, og den første smakebiten som er singlen "Lykkelig fyr"/"Tapetser meg i gangen før du går" vitner om en låtskriver som viser en imponerende stayerevne. De to sangene er sågar helt i tetsjiktet av hva han har skrevet tidligere også. Her er det ingen tegn til stagnasjon, og det skal legges til at pappa Per Lillo-Stenberg (84) har skrevet teksten til "Lykkelig fyr". Her er det gode gener i sving.



Jeg finner ikke alle de sangene jeg ville hatt med på en topp 10 deLillos-liste ute på nettet, så her har jeg enkelt og greit samlet ti fabelaktige sanger som alle sier noe om Lars Lillo-Stenberg som låtskriver. Takk for alt det fine du gjør, Lars. Håper dagen din blir fin!

"Hjernen er alene" (live i Operaen)

"Forelsket"

"Min beibi dro avsted"

"Johnny Fredrik"

"Neste sommer"

"Trist å være glad"

"S'il vous plaiit"

"Flink" (duett med Ida Maria)

"Kokken Tor"

"Nei, ikke gjør det"



Og helt til slutt en liten bonus i form av Maria Menas enestående tolkning av "Suser avgårde". Den er fra konserten i fjor høst da en rekke store norske artister stilte sammen med deLillos for å gjøre sine helt særegne versjoner av sangene fra debutalbumet av samme navn. Det var en stor kveld, og Menas opptreden var et av de klare høydepunktene. Det er muligens også Lars' aller, ALLER fineste sang. "Jeg er ganske full og jeg går midt i Bygdøy allé"? Been there, done that!

Maria Mena: "Suser avgårde"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar